نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی

نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی

برنامه درسی
موانع و محدودیتهای سازماندهی تلفیقی برنامه‌های درسی
برنامه درسی تلفیقی
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی
ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی
ویژگی‌‌های برنامه درسی تلفیقی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی

نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی

 

 

 

چکیده:

تغییرات گوناگون و مستمر در دنیای فناوری و دگرگونی‌های عظیم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، و به تبع آن‌ها پیدایش نیازهای متنوع و گوناگون فردی و اجتماعی، و وضعیت نگران كننده‌ی فاصله‌ی بین دنیای آموزش و دنیای كار ضرورت ایجاد تغییر در شیوه‌های طراحی و اجرای برنامه‌های درسی را امری بدیهی ساخته است و موجب شده تا برنامه‌ریزان بیش از پیش در زمینه‌ی طراحی برنامه‌ها به رویكردهای مختلف بیندیشند. (یكی از رویكردهایی كه می‌تواند به حل مسئله كمك كند رویكرد تلفیقی است.)در طول زمان نظام‌های درون رشته‌ای، مهم‌ترین سهم و نقش را در آموزش داشته‌اند. علیرغم انتقادات و اشكالاتی كه به این شیوه‌ی سازماندهی وارد ساخته‌اند. اما عملاً بخش اعظم برنامه‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها در دنیا، بر این اساس طراحی می‌شده و اكنون نیز پا برجاست (احمدی، به نقل از ملكی 1382).

 

در حالی كه با وجود این نظام هرگز بین محتوای برنامه درسی و زندگی واقعی دانش‌آموز رابطه موثر به وجود نمی‌آید بدین معنی كه آموخته‌های شاگردان در مسائل اساسی زندگی‌شان به كار نمی‌آید و هیچ كمكی در حل مسائل زندگی به آنها نمی‌كند.لذا وقتی مفاهیم علمی نتوانند دانش‌آموز را رشد دهند از ارزش تربیتی برخوردار نخواهند بود، چرا كه در زمینه تربیت دانش‌آمو‌ز، رشته‌های علمی نقشی جز وسیله بودن ندارند.وقتی در زندگی خود با مسائلی مواجه می‌شویم هرگز نمی‌پرسیم كه به عنوان مثال درس ریاضی چه بخش از مسئله را حل می‌كند و یا درس دیگر چه نقشی می‌تواند داشته باشد، چرا كه مسائل اجتماعی از كلیت برخوردارند، لذا باید كلی نگریسته شوند (هاشمیان نژاد به نقل از ملكی، 1382).

 

 

کلمات کلیدی:

برنامه درسی

سازماندهی محتوا

برنامه درسی تلفیقی

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

 

 

مقدمه:

در نظام سنتی تعلیم و تربیت، نقش آموزش و پرورش، انتقال دانش، و نظام ارزشی از نسلی به نسلی دیگر بوده است اما امروزه با توجه به دگرگونی مداوم وضعیت بازار و مشاغل و نگرانی در تضمین فرصت‌های شغلی و تغییر در ابعاد مختلف دانش و به اصطلاح انفجار دانش و نیز انفجار جمعیت و همچنین تغییر در دیدگاه صاحب‌نظران كه خواهان انسجام و سازگاری برنامه‌ها با دگرگونی‌های عظیم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تغییرات مستمر در دنیای تكنولوژی و مشاغل هستند. ضرورت تغییر در ساختار برنامه‌های درسی امری بدیهی محسوب می‌گردد. (خلخالی، 73)لذا باید به رویكردی روی آورد كه كلی‌نگر باشد یعنی هم مسائل مورد نیاز فرد و جامعه و هم در برگیرنده چند نظام رشته‌ای باشد، كه تحقق چنین امری تا حدی از طریق رویكرد تلفیقی میسر خواهد بود. در این برنامه‌ها واقعیتها و نیازهای دنیای جدید در فراسوی ساختار یكسو نگری رشته‌ها، جرئی‌نگری و محدودیت‌های تخصصی شدن و تقسیم علوم مطرح می‌گردد.

 

این بحث (تلفیق) از جالب‌ترین مباحث مربوط به طراحی برنامه درسی است كه به عنوان راهی برای یادگیری واقعی، با از میان برداشتن مرزهای ساختگی بین موضوعات درسی تشخیص داده شده است.این نوع برنامه درسی با هدف ارتباط دادن مطالب معنادار و تلفیق مفاهیم، مضامین و مهارت‌ها در مقابل برنامه‌های درسی مجزا و محتوا محور قرار می‌گیرد. (ملكی، 82)

 

رویكردهای تلفیقی نیز مانند هر رویكرد تربیتی ریشه در دیدگاه‌های فلسفی و روان‌شناسی دارد كه مباحث‌مربوط به‌وحدت‌دانش و مبانی‌روان‌شناسی و اجتماعی‌وحدت‌دانش شامل آن می‌گردد. (ملكی، 1379)ابعاد تلفیق برنامه‌های درسی را در سه بعد می‌توان بررسی كرد. وسعت، شدت و درگیری محیطی (ملكی، 1379، ص 177)اولین تجربه طراحی برنامه‌های درسی میان رشته‌ای در دوره تحصیلی ابتدایی آغاز گردید و رفته رفته به دور متوسطه سرایت كرد (مهر محمدی، 1378)

 

ابتدا سه رویكرد پیشرفت‌گرا [روش پروژه، برنامه درسی مبتنی بر تجربه و نهضت فعالیت] به برنامه‌های درسی دوره ابتدائی ظهور كرد (مهر محمدی، 1383)و سپس انواع دیگر سازماندهی تلفیقی مطرح شدند از جمله رشته محور، رشته‌های موازی واحدهای درسی، درس‌های شكل گرفته از رشته‌های مكمل یكدیگر واحدهای درسی میان رشته‌ای، الگوی روز تلفیق شده و برنامه كامل می‌باشد كه به طور مفصل در ادامه مطالب، شرح داده خواهد شد همچنین در این پژوهش سعی بر آن است كه مطالبی در مورد تاریخچه، تعریف، انواع سازماندهی تلفیقی، ابعاد تلفیق، دلایل آن، معیارهای تلفیق، متدها، رویكردهای فلسفی و روان‌شناسی مرتبط با آن، مزایا و محدویت‌های آن ارائه گردد.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: طرح پژوهش 1

            مقدمه: 2

            بیان مساله: 4

            اهداف تحقیق: 5

            سوالات تحقیق: 5

            اهمیت و ضرروت: 5

            روش تحقیق: 6

            جامعه آماری: 7

            روش نمونه‌گیری و تعیین حجم نمونه: 7

            آزمون آماری: 7

            روش جمع‌آوری داده‌ها: 7

     محدودیتهای موضوع تحقیق: 8

            محدودیتهای در اختیار محقق: 8

            محدودیتهای خارج از اختیار محقق: 8

    تعاریف واژه‌ها: 9

        تعاریف نظری: 9

تعاریف عملیاتی: 10

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق 11

مقدمه: 12

تاریخچه: 13

واژه‌های انگلیسی و تعاریف مختلف برنامه درسی تلفیقی: 18

اصول تلفیق: 20

انواع تلفیق: 21

1) تلفیق تصادفی (اتفاقی): 25

2) تلفیق از طریق تقویت و تمرین: 26

3) تلفیق از طریق محاط كردن: 26

4) تلفیق از طریق هماهنگی: 27

5) تلفیق از طریق فرایندها: 27

6) تلفیق با استفاده از تم یا موضوع: 28

الف ـ تلفیق محتوا محور 32

ب ـ تلفیق مهارت محور 32

1ـ برنامه‌ی درسی محتوا محور: 33

2ـ برنامه‌ی درسی مهارت محور: 33

ابعاد تلفیق 34

وسعت 34

شدت 35

درگیری محیطی: 35

الف ـ توصیف مسایل محیطی: 36

ب ـ جستجوی راه حل یك مسأله محیطی: 36

ج ـ فعالیت دانش‌آموزان برای اصلاح واقعی وضعیت محیطی در یك طرح واقعی: 36

ویژگی‌‌های برنامه درسی تلفیقی: 36

چرائی رویكردی تلفیقی: 39

فواید و نكات مثبت تلفیق در برنامه‌های درسی 43

1) مهارتی 43

2) نگرشی 43

3) دانشی 44

برنامه درسی تلفیقی پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار و همه جانبه در ایران: 45

1ـ نارسائی مراكز علمی و تحقیقاتی كشور در حل مشكلات و معضلات موجود در جامعه: 46

2ـ ناكارآمدی پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در عرصه عمل: 47

3ـ ناتوانی مراكز علمی در تولید علم و بومی كردن آن: 47

4ـ نادیده انگاشتن برخی از حوزه‌های دانش و بعضاٌ قربانی كردن آنها: 48

5ـ شیوع و گسترش روز افزون دگرگونی و بحران‌های گوناگون در قلمرو زندگی فردی و اجتماعی نسل‌های جدید و تضعیف سرمایه‌های انسانی 49

موانع و محدودیتهای سازماندهی تلفیقی برنامه‌های درسی 51

الف) موانع  خارجی: 52

ب) موانع داخلی: 53

الگوهای تلفیق برنامه درسی: 54

الگوی برنامه درسی مكعب شكل 54

الگوی برنامه درسی تلفیقی از نظر شومیكر 56

1ـ فرایندها و مهارتهای اصلی 57

2ـ رشته‌های برنامه‌ی درسی 57

3ـ مضمون‌های اصلی 58

4ـ پرسش‌ها 58

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر بین: 58

الگوی تلفیق برنامه‌ی درسی در تعلیم و تربیت نتیجه‌‌مدار 60

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر جی كوبز: 61

1ـ انتخاب یك مركز سازماندهی 61

2ـ سیال‌سازی ذهنی ارتباطات 61

3ـ تعیین سوالات راهنما كه به عنوان قلمرو و توالی عمل می‌كنند 62

4ـ نوشتن فعالیت‌های اجرائی: 62

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر دریك: 63

1ـ محتوا و دانش ارزشمند 63

2ـ چهارچوب نظری 63

3ـ هدف‌ها و نتایج یادگیری و ارزشیابی 64

الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر ماریون بریدی 66

ارائه مدلی جهت برنامه‌ی درسی تلفیقی: 68

گزارشی درباره اجرای برنامه درسی تلفیقی در ژاپن: 71

تحقیقات انجام شده در خارج از كشور 73

تلفیق از دیدگاه دانش‌آموز: ساخت معنا در علوم (1992) 73

برنامه‌ی درسی تلفیقی برای آموزش و پرورش سال 2000 74

نگرش‌معلمان مدرسه ابتدایی نسبت به یك برنامه درسی میان‌رشته‌ای در تایوان 75

ایجاد ارتباط یك مطالعه موردی یادگیری كلاس پنجم از دو سازمان مختلف برنامه‌ی درسی تلفیقی 76

پنج سطح تلفیق برنامه‌ درسی در مدرسه‌ی میانی (1995) پژوهشگر: شومیكر 78

تهیه‌ی برنامه‌های تلفیقی چند رشته‌ای و میان رشته‌ای (1997) 79

باورهای حرفه‌ای و شرایطی كه برنامه‌ی درسی تلفیقی مدرسه‌ی میانی در انگلستان را حمایت می‌كند. 80

انتظارات و واقعیات تلفیق برنامه‌ی درسی در یك مدرسه میانی 81

جمع‌بندی مطالعات خارج از كشور 83

تحقیقات داخل كشور 84

چگونگی تلفیق برنامه‌های درسی تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی و ارایه اصول و روشهای مناسب در این خصوص 85

اصلاحات برنامه‌ی درسی ملی ژاپن با تاكید بر رویكرد تلفیقی 86

بررسی‌ كتاب‌های درسی علوم تجربی و ارایه الگو برای درهم تنیدن برنامه‌ی درسی علوم ابتدایی 87

آموزش و پرورش در دوره‌ی انتقال 87

تلفیق درس دینی و قرآن در برنامه‌ی درسی نظام آموزشی متوسطه 89

الگوهای تلفیق در برنامه درسی دوره‌ی‌ ابتدایی 1380 89

تأثیر آموزش تلفیقی در یادگیری دانش‌آموزان پایه اول ابتدائی شهر تهران 90

 

فصل سوم: روش اجرای تحقیق 91

مقدمه 92

روش تحقیق 92

جامعه آماری: 93

روش نمونه‌گیری و تعیین حجم نمونه: 93

روش جمع‌آوری داده‌ها و ابزارهای آن 94

روائی و پایائی ابزارهای پژوهش: 95

روش تحلیل داده‌ها: 95

 

فصل چهارم: نجزیه و تحلیل داده‌ها 97

مقدمه 98

یافته های توصیفی و استنباطی 98

 

فصل پنجم: خلاصه تحقیق، نتیجه‌گیری و پیشنهادها 108

مقدمه 109

خلاصه‌ تحقیق: .

نتایج و ارتباط آن با دیگر پژوهش‌های انجام شده: 115

پیشنهادات: 117

فهرست منابع: 120

الف ـ كتب فارسی 120

ب ـ پایان‌نامه‌ها 121

ج ـ مقالات 122

د ـ سایت‌ها 124

رـ كتب انگلیسی 125

 

 

 

 

فهرست جداول

جدول 4-1: آمار توصیفی میزان یادگیری دو گروه آزمایش و گواه 100

جدول 4-2: نتایج آزمون آماری t استودنت .

جدول 4-3: نتایج ضریب همبستگی بین دروس علوم و ریاضی دانش آموزان 101

جدول 4-4: آمار توصیفی میزان انگیزه دو گروه آزمایش و گواه 102

جدول 4-5: نتایج آزمون آماری t استودنت .

جدول 4-6: نتایج ضریب همبستگی بین میزان یادگیری و انگیزه دانش آموزان 103

جدول 4-7: توزیع فراوانی پاسخ والدین در بکارگیری مهارت آموخته های دانش آموزان 105

جدول 4-8: نتایج آزمون کای دو   .

جدول 4-9: توزیع فراوانی پاسخ والدین در بکارگیری مهارت آموخته های دانش آموزان .

جدول 4-10: نتایج آزمون کای دو   .

جدول 4-11: توزیع فراوانی پاسخ معلمان درخصوص درهم تنیدگی 107

جدول 4-12: نتایج آزمون کای دو   .

جدول میزان پاسخ دانش‌آموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه تجربی ـ پیش آزمون) .

جدول میزان پاسخ دانش‌آموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه گواه ـ پیش آزمون) .

جدول میزان پاسخ دانش‌آموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه تجربی ـ پس آزمون) .

جدول میزان پاسخ دانش‌آموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه گواه ـ پس آزمون) .

جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه تجربی ـ پیش آزمون) .

جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه گواه ـ پیش آزمون) .

جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه تجربی ـ پس آزمون) .

جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه گواه ـ پس آزمون) .

 

 

فهرست اشكال

شكل 1ـ2. پیوستار الگوهای تلفیق (جی كوبز، ص 14). 25

شكل 2ـ2ـ الگوی برنامه درسی مكعب شكل (رگ، 1997، ص 30) 55

شكل 3ـ2ـ  سه خصوصیت اساسی الگوی برنامه درسی از نظر بی‌ین 59

شكل 4ـ2ـ 60

شكل 5ـ2ـ چرخ شش پره‌ای حمایت مضمون بوسیله حوزه‌های دیسپلینی مختلف 62

شكل 6ـ2ـ 64

شكل 7ـ2ـ سفر (دریك، 1993، ص 7) 66

شكل 8ـ2ـ الگوی تلفیق برنامه درسی بریدی (1997) 67

 

 

 

 

 

  • بررسی عناصر آموزش مجازی و شیوه های ارائه آن

    بررسی عناصر آموزش مجازی و شیوه های ارائه آن عناصر آموزش مجازی پایان نامه آموزش مجازی پایان نامه آموزش الکترونیکی شیوه های آموزش مجازی نظریه های فناوری آموزشی بررسی استانداردهای آموزش و فراگیر الکترونیکی رفتن به سايت اصلي هدف از…

  • ادبیات و مبانی نظری کیفیت سود

    ادبیات و مبانی نظری کیفیت سود کیفیت سود ادبیات نظری کیفیت سود مبانی نظری کیفیت سود دانلود مبانی نظری کیفیت سود سطوح مختلف سود اهداف گزارشگری سود روشهای ارزیابی کیفیت سود عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود دیدگاه های مختلف…

  • پاورپوینت نوجوانان و بلوغ و چالش های پیش رو

    پاورپوینت نوجوانان و بلوغ و چالش های پیش رو رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت نوجوانان و بلوغ جهت رشته ی روان شناسی در قالب 49 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراتحلیل 72 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراتحلیل 72 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه فراتحلیل مبانی نظری فراتحلیل پیشینه تحقیق فراتحلیل پیشینه داخلی فراتحلیل پیشینه خارجی فراتحلیل پیشینه پژوهش فراتحلیل پیشینه نظری فراتحلیل ادبیات نظری فراتحلیل چارچوب نظری فراتحلیل رفتن…

  • استفاده از داده های لاگهای مختلف و اطلاعات مغزه جهت تخمین تراوایی

    استفاده از داده های لاگهای مختلف و اطلاعات مغزه جهت تخمین تراوایی لاگ دانلود پایان نامه تخمین تراوایی اطلاعات مغزه خصوصیات پتروفیزیکی سنگ مخزن استفاده از داده های لاگهای مختلف و اطلاعات مغزه جهت تخمین تراوایی تخمین تراوایی با داده…

  • جزوه منطق سطح ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

    جزوه منطق سطح ارشد دانشگاه آزاد اسلامی جزوه منطق سطح ارشد دانشگاه آزاد اسلامی رفتن به سایت اصلی جزوه منطق سطح ارشد دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 14 صفحه pdf مناسب جمع بندی و مرور سریع ایام امتحانات   شامل…

  • پاورپوينت اصول و روشهای بسته بندی و اهمیت و مزایای آن

    پاورپوينت اصول و روشهای بسته بندی و اهمیت و مزایای آن پاورپوینت بسته بندی دانلود پاورپوینت بسته بندی پاورپوینت درباره بسته بندی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت مربوط به روش های بسته بندی جهت رشته گوناگون در قالب 19اسلايد…

  • دانلود پاورپوینت اختلالات یادگیری

    دانلود پاورپوینت اختلالات یادگیری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت اختلالات یادگیری جهت رشته روانشناسی در 35 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       از نظرهوشی عادی یا بالاتر از عادی…

  • پروژه تحقیقاتی سیستم عامل اندروید

    پروژه تحقیقاتی سیستم عامل اندروید پروژه تحقیقاتی سیستم عامل اندروید پروژه کامپیوتر پروژه تحقیقاتی کامپیوتر پروژه پروژه پایانی کامپیوتر پروژه برنامه نویسی پروژه اندروید رفتن به سايت اصلي     پروژه تحقیقاتی سیستم عامل اندروید فهرست مطالب ‏‏ ‏‏ فصل…

  • سوگیری های فرآیند پردازش اطلاعات در اضطراب اجتماعی

    سوگیری های فرآیند پردازش اطلاعات در اضطراب اجتماعی سوگیری توجه  سوگیری تفسیر اضطراب اجتماعی مولفه های سوگیری توجه مدلهای سوگیری توجه سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی سوگیری توجه و اضطراب اجتماعی سوگیری توجه و اختلالات…

  • بررسی مقابله و روشهای مقابله ای روانشناختی

    بررسی مقابله و روشهای مقابله ای روانشناختی کلمات کلیدی : تعريف مقابله تدابير و منابع مقابله‌اي تعريف روش های مقابله ای تحقیق کامل راهبردهای مقابله ای رفتن به سایت اصلی از ديدگاه لازاروس و فولكمن (۱۹۸۴) مقابله عبارت است از:…

  • پاورپوینت پیاده کردن نقشه

    پاورپوینت پیاده کردن نقشه دانلود پاورپوینت پیاده کردن نقشه پاورپوینت پیاده کردن نقشه ساختمان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت پیاده کردن نقشه جهت رشته نقشه برداری در قالب 12 اسلاید و با فرمت بصورت کامل و جامع و با…

  • بررسی و رتبه بندی نیازهای سازمان برای پیاده سازی مدیریت دانش

    بررسی و رتبه بندی نیازهای سازمان برای پیاده سازی مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش عوامل موثر در پیاده سازی مدیریت دانش پایان نامه ارزیابی مقتضیات جهت استقرار مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در سازمان صنایع دریایی پایان نامه زیرساختهای…

  • پاورپوینت تشریح کانی ها و سنگ های صنعتی

    پاورپوینت تشریح کانی ها و سنگ های صنعتی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تشریح کانی ها و سنگ های صنعتی جهت رشته زمین شناسی در قالب 207 اسلايد و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جرم یا بزه

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جرم یا بزه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه جرم یا بزه مبانی نظری جرم یا بزه پیشینه تحقیق جرم یا بزه پیشینه داخلی جرم یا بزه پیشینه خارجی جرم یا بزه پیشینه پژوهش…

  • پروپوزال بررسی انطباق آموزش و پرورش با ابعاد سازمان یادگیرنده

    پروپوزال بررسی انطباق آموزش و پرورش با ابعاد سازمان یادگیرنده ابعاد سازمان یادگیرنده مولفه های سازمان یادگیرنده مولفه های استراتژیک سازمان یادگیرنده سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش پروپوزال سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش سازمان یادگیرنده رویکردی نو در…

  • برنامه ریزی و كنترل پروژه پتروشیمی تبریز

    برنامه ریزی و كنترل پروژه پتروشیمی تبریز كنترل پروژه مدیریت پروژه فرایندهای كنترلی برنامه ریزی و تحلیل سیستمها برنامه ریزی و كنترل پروژه پتروشیمی تبریز منحنی s خرید پایان نامه كارشناسی مهندسی صنایع خرید پایان نامه صنایع سیستم همکاری در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی 30 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی 30 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی ادبیات و مبانی نظری معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی پیشینه تحقیق معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی دانلود پیشینه تحقیق معیارهای ارزیابی عملکرد…

  • دانلود تحقیق تعارض و فرایند آن با فرمت ورد

    دانلود تحقیق تعارض و فرایند آن با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی تعارض و فرایند آن با فرمت docx در قالب 35 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد…

  • پاورپوینت داروهای کمکی در درمان ناراحتی های محرومیت از الکل

    پاورپوینت داروهای کمکی در درمان ناراحتی های محرومیت از الکل رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت درمان های دارویی الکل جهت رشته ی پزشکی در قالب 15 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق محافظه کاری 34 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق محافظه کاری 34 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه محافظه کاری مبانی نظری محافظه کاری پیشینه تحقیق محافظه کاری پیشینه داخلی محافظه کاری پیشینه خارجی محافظه کاری پیشینه پژوهش محافظه کاری پیشینه نظری…

  • پاورپوینت بررسی 6 اصل بوروکراسی وبر

    پاورپوینت بررسی 6 اصل بوروکراسی وبر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بررسی 6 اصل بوروکراسی وبر جهت رشته روانشناسی و روانپزشکی در قالب 37 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش  …

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاثیر سبکهای فرزندپروری بر عملکرد تحصیلی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاثیر سبکهای فرزندپروری بر عملکرد تحصیلی مبانی نظری عملکرد تحصیلی دانلود مبانی نظری عملکرد تحصیلی پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی ادبیات نظری عملکرد تحصیلی فصل دوم پایان نامه عملکرد تحصیلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد…

  • پاورپوینت آشنایی با ژنتیک سرطان

    پاورپوینت آشنایی با ژنتیک سرطان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با ژنتیک سرطان جهت رشته ژنتیک در قالب 10 اسلايد و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش       موتاژن هاي…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزه و انگیزه پیشرفت 68 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزه و انگیزه پیشرفت 68 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه انگیزه و انگیزه پیشرفت مبانی نظری انگیزه و انگیزه پیشرفت پیشینه تحقیق انگیزه و انگیزه پیشرفت پیشینه داخلی انگیزه و انگیزه پیشرفت…

  • ارزیابی تاثیرات رفتار بد پدر و مادر بر عزت نفس بچه ها

    ارزیابی تاثیرات رفتار بد پدر و مادر بر عزت نفس بچه ها عزت نفس دانلود پایان نامه عزت نفس کودکان تاثیرات بدرفتاری والدین بر عزت نفس کودکان بررسی اثرات بدرفتاری والدین ایلامی بر عزت نفس کودکان دانلود پایان نامه رشته…

  • پاورپوینت آموزش تدریس آموزش درس 1 - بخوانیم پایه اول

    پاورپوینت آموزش تدریس آموزش درس 1 - بخوانیم پایه اول رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش تدریس آموزش درس 1 - بخوانیم پایه اول به کودکان کلاس اول ابتدایی در قالب 9 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل…

  • تحقق مسئولیت مدنی و ایجاد الزام به جبران خسارت

    تحقق مسئولیت مدنی و ایجاد الزام به جبران خسارت مسئولیت فعل زیانبار رابطه سببیت احراز رابطة سببیت بین ضرر و فعل زیانبار ضرر و فعل زیانبار دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق تحقق مسوولیت مدنی و ایجاد الزام به جبران…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کتابخانه های عمومی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کتابخانه های عمومی مبانی نظری کتابخانه های عمومی دانلود مبانی نظری کتابخانه های عمومی پیشینه تحقیق کتابخانه های عمومی ادبیات نظری کتابخانه های عمومی فصل دوم پایان نامه کتابخانه های عمومی مبانی نظری و پیشینه…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه نظریه عقلانی عاطفی

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه نظریه عقلانی عاطفی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نظریه عقلانی عاطفی مبانی نظری نظریه عقلانی عاطفی پیشینه تحقیق نظریه عقلانی عاطفی پیشینه داخلی نظریه عقلانی عاطفی پیشینه خارجی نظریه عقلانی عاطفی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس شغلی در پرستاران

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس شغلی در پرستاران کلمات کلیدی : مبانی نظری استرس شغلی در پرستاران پیشینه تحقیق استرس شغلی در پرستاران پیشینه داخلی استرس شغلی در پرستاران پیشینه خارجی استرس شغلی در پرستاران پیشینه پژوهش استرس شغلی…

  • ارزیابی عملکرد روشهای شبه توابع دینامیک در درشت نمایی مخازن کربناته با استفاده از مدل تخلخل دوگانه

    ارزیابی عملکرد روشهای شبه توابع دینامیک در درشت نمایی مخازن کربناته با استفاده از مدل تخلخل دوگانه شبیه سازهای مخازن نفتی مخزن کربناته فشار مویینگی مدل تخلخل دوگانه شبه توابع دینامیک درشت نمایی مخازن کربناته عملکرد روشهای شبه توابع دینامیک…

  • سازگاری و ناسازگاری اجتماعی و عوامل مستعد کننده بر اختلال سازگاری

    سازگاری و ناسازگاری اجتماعی و عوامل مستعد کننده بر اختلال سازگاری ابعاد سازگاری اجتماعی رویکردهای سازگاری اجتماعی پایان نامه سازگاری اجتماعی نظریه های سازگاری اجتماعی تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی تاریخچه بررسی سازگاری اجتماعی رفتن…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس مبانی نظری استرس ادبیات نظری استرس چارچوب نظری استرس فصل دوم پایان نامه استرس دانلود مبانی نظری استرس پیشینه استرس پیشینه تحقیق استرس پیشینه داخلی استرس پیشینه خارجی استرس پیشینه پژوهش استرس پیشینه نظری…

  • دانلود پاورپوینت معماری های تک و اکوتک

    دانلود پاورپوینت معماری های تک و اکوتک پاورپوینت معماری هایتک و اکوتک دانلود رایگان پاورپوینت معماری هایتک و اکوتک دانلود پاورپوینت معماری هایتک و اکوتک پاورپوینت تحلیل معماری هایتک و اکوتک پاورپوینت سبک های معماری رفتن به سايت اصلي دانلود…