پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

پرسشنامه چند عاملی رهبری
پرسشنامه چند عاملی رهبری MLQ
پرسشنامه مدیریت دانش
پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش
دانلود پرسشنامه مدیریت دانش
پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش
پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

رفتن به سایت اصلی

دانلود پرسشنامه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس

 

 

 

 

 

 

چکیده:

در عصری که اقتصادش بر چرخ دانش می گردد، دانش به عنوان یک فاکتور حیاتی در حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها محسوب می شود. امروزه هنر مدیریت در سازمان ها در حال تبدیل شدن به هنر «مدیریت دانش» است و رهبری یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید دانسته های ارزشمند از طریق تفکر نیروی انسانی و به انجام رسانیدن این کار به طریقی که افراد را به مسئولیت پذیری شخصی ترغیب کند. عامل رهبری نقش کلیدی در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان ها ایفا می کند، لذا در این پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سبک رهبری و همچنین تبیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش پرداخته شد. 

 

جامعه آماری این پژوهش را کارکنان صندوق ضمانت صادرات ایران تشکیل می دهند. تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی است. برای بررسی رابطه بین متغییرهای مکنون از تحلیل رگرسیون مبتنی بر نرم افزار spss و تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس بر اساس نرم افزار pls استفاده شد. همسو با فرضیات پژوهش، ضرایب همبستگی نشان می دهد بین سبک های رهبری تحول آفرین و تبادلی با مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و در مورد سبک رهبری عدم مداخله گر، معنی داری رابطه میان این متغییر و متغییر مدیریت دانش تأیید نگردید. در نهایت نیز سبک رهبری تبادلی به عنوان سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در این سازمان شناسایی شد.

 

 

 

واژگان کلیدی:

مدیریت دانش

رهبری دانش

رهبری تحول آفرین

رهبری تبادلی

رهبری عدم مداخله گر

 

 

 

ابزار گردآوری اطلاعات

در این تحقیق جهت ارزیابی سبک های رهبری، پرسشنامه چند عاملی رهبری MLQ [1]به کار گرفته می شود ، این پرسشنامه توسط باس و آوولیو[2] (1994) تهیه شده و تا کنون چند بار ویرایش شده است که در این پژوهش از ویرایش دوم آن که در سال 2000 تهیه شده استفاده می شود. در زمینه مدیریت دانش نیز پرسشنامه محقق ساخته بر اساس متغییرهای مدل سنگ بنای مدیریت دانش مورد استفاده قرار می گیرد.

8-3 روایی و پایایی پرسشنامه

روایی و پایایی از مباحث مهمی هستند که باید در مورد هر پرسشنامه سنجیده شوند و تنها زمانی که این دو عامل در سطح مطلوب ارزیابی گردند، می توان داده های حاصل از پرسشنامه را مورد تحلیل قرار داد و نتایج حاصل از تحقیق قابل اطمینان خواهند بود. در این تحقیق نیز این عوامل مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج به شرح زیر ارائه گردید.

1-8-3 پرسشنامه رهبری چندعاملی[3] باس و آوولیو[4]

این پرسشنامه برای اولین بار در تحقیقات برنارد باس[5] در سال 1985 به کار گرفته شد. باس به فکر ابزاری بود که بتواند رهبری تحول آفرین را از سایر شیوه های رهبری تمیز دهد، تا به این وسیله بتواند تأثیر نتایج آن را در ابعاد مختلف سازمان ها از قبیل (عملکرد، بازده، فرهنگ، رضایتمندی و…) به دست آورد. بدین منظور وی در ابتدا ابعاد و شاخص های فراوانی را برای ارزیابی رهبری تحول آفرین پیشنهاد کرد و میزان اعتبار و همبستگی هر یک از شاخص ها را در تحقیقات متعددی آزمود. نتایج تحقیقات باس و دیگر محققان در مورد پرسشنامه MLQ، طیف کاملی از رهبری شامل رهبری تحول آفرین، تبادلی و عدم مداخله گر را پدید آورد. اگرچه هدف از طراحی پرسشنامه MLQ، در ابتدا بررسی الگوی رهبری تحول آفرین بود، اما به دلیل دستیابی به اعتبار و قابلیت بیشتر پرسشنامه، شاخص های رهبری تبادلی و عدم مداخله گر را نیز در پرسشنامه دخالت داد و با در هم ریختن سؤالات مربوط به هر کدام از شیوه های رهبری، تکمیل کنندگان پرسشنامه را در موقعیتی قرار داد، که آنچه را به واقعیت نزدیک تر است، علامت گذاری کنند(موغلی،1382).

1-1-8-3 پایایی (اعتماد) پرسشنامه رهبری چند عاملی

پایایی یکی از ویژگی های ضمنی ابزار اندازه گیری می باشد. پایایی به میزان ثبات و دقت واقعی ابزار اندازه گیری اشاره دارد. به عبارتی ساده تر، به دنبال این است که این ابزار در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به ما می دهد(سرمد و دیگران،1381). به طور خلاصه پایایی به دقت، اعتماد پذیری و ثبات یا تکرارپذیری نتایج آزمون اشاره می کند(مؤمنی،1386).

پرسشنامه رهبری تحول آفرین شامل 9 عامل و 36 گویه می باشد، که به بررسی شاخص های رهبری تحول آفرین، تبادلی و عدم مداخله گر می پردازد. ویرایش پرسشنامه MLQ در سال 2000 و سال ها بعد نیز توسط باس و آوولیو انجام شده است، اما به دلیل هنجاریابی پرسشنامه MLQ سال 2000 در ایران، توسط موغلی در سال 1381 در این تحقیق نیز از این پرسشنامه استفاده شده است. موغلی برای بازیابی پرسشنامه، آزمونی را در دو نوبت برای آزمودنی های یکسان اجرا کرد. نتایج بدست آمده دارای همبستگی بوده و نشان دهنده پایایی مناسب این پرسشنامه بود. و نهایتاً ضریب آلفای کرونباخ آن برابر 95% بدست آمد که از پایایی بالایی برخوردار بود. 

2-1-8-3 روایی (اعتبار) پرسشنامه رهبری چند عاملی

در بحث از اعتبار یک مفهوم، سؤال اساسی این است که آیا گویه ها همان مفهومی را می سنجند که مورد نظر ماست؟ بنابراین سنجش اعتبار به تعریف ما از مفهوم، یا به عبارتی بهتر به کاربرد گویه برای سنجش موضوع مورد بررسی بر می گردد، نه خود گویه( الرک و بی ستل ،1380). در واقع روایی تعیین می کند که ابزار تعبیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه می گیرد. مقصود از روایی این است که پرسشنامه، قادر به اندازه گیری آن چیزی است که برای آن طراحی شده است یا خیر (سکاران ،1380).

روایی و اعتبار این پرسشنامه بارها در خارج از ایران مورد  آزمون قرار گرفته است و نتایج مشابه در 5 قاره جهان بدست آمده است. محققان در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، اتریش، اسپانیا، هلند، لهستان، اسکاتلند و… در پروژه های تحقیقاتی خود از این ابزار استفاده کرده اند. روایی پرسشنامه MLQ در سال 1382 با استفاده از روش های دلفی، توزیع مقدماتی پرسشنامه و دریافت نظرات اصلاحی و بررسی پرسشنامه با توجه به جنبه های مختلف روایی، توسط موغلی در سال 1381 انجام شد. ترجمه و روان سازی پرسشنامه MLQ و واژه یابی مناسب با توجه به شرایط بومی، فرهنگی و اداری سازمان های ایران نیز توسط وی انجام شده و به روایی قابل قبولی رسیده است.

3-1-8-3 شاخص های مورد سنجش در پرسشنامه رهبری چند عاملی

الف)این تحقیق در پی آزمودن پنج شاخص رهبری تحول آفرین به شرح ذیل می باشد:

·        ویژگی های آرمانی

این شاخص شامل موارد زیر می باشد :

–         القای افتخار و غرور به اعضاء

–         صرف نظر از علایق فردی به خاطر مصلحت گروه

–         عمل کردن به شیوه هایی که باعث جلب احترام دیگران می شود

–         نشان دادن احساس قدرت و شایستگی

·        رفتارهای آرمانی

این شاخص شامل موارد زیر است :

–         صحبت کردن در مورد مهمترین ارزش ها و باورها

–         تصریح در اهمیت داشتن یک احساس قوی نسبت به هدف

–         توجه به نتایج معنوی و اخلاقی تصمیمات

–         تأکید بر اهمیت داشتن حس همکاری در مأموریت ها

·        ترغیب ذهنی

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         بررسی دقیق پیشنهاد ها

–         جستجوی چشم اندازهای مختلف به هنگام حل مسائل

–         وادار کردن دیگران به نگریستن به مسائل از زوایای مختلف

–         تشویق به کارگیری نگرش جدید و تفکر غیر سیستمی برای پرداختن به مسائل

·        انگیزش الهام بخش

 این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         صحبت خوش بینانه درباره آینده

–         صحبت همراه با جدیت و شوق درباره کارهایی که باید در آینده انجام شود

–         تأکید بر اهمیت آینده نگری

–         القای حس امید نسبت به دستیابی به اهداف

·        ملاحظات فردی

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         کمک به برآورده کردن استعدادهای بالقوه زیردستان

–         صرف وقت برای راهنمایی و آموزش

–         رفتار کردن با دیگران به عنوان اشخاص و نه صرفأ به عنوان اعضای گروه

–         توسعه فردیت و تسهیل رشد افراد

ب)شاخص های رهبری تبادلی شامل :

·        پاداش های مشروط

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         کمک کردن به زیردستان متناسب با تلاش آن ها

–         مشخص کردن افرادی که برای رسیدن به اهداف برجسته شایسته می باشند

–         تعیین منافع دریافتی افراد بعد از تحقق اهداف

–         بیان احساس رضایت از زیردستان تنها پس از تحقق اهداف توسط آن ها

·        مدیریت بر مبنای استثناء فعال

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–  تمرکز صرف بر رسیدگی به اشتباهات، انتقادات، شکایت ها، انحراف از معیارها و شکست ها

–         بررسی و پیگیری منشأ تمام اشتباهات

–         درس گرفتن از اشتباهات در جهت دستیابی به استاندارها

·        مدیریت بر مبنای استثناء منفعل

این شاخص مشتمل بر موارد زیر است :

–         دخالت پس از به اشتباه کشیده شدن مسائل

–         اعتقاد راسخ به این امر که “سری را که درد نمی کند دستمال نمی بندند”

–         دخالت در امور صرفاً در موارد بحرانی

ج) شاخص های رهبری عدم مداخله گر شامل :

–         اجتناب از دخالت در مسائل مهم

–         عدم حضور در هنگام نیاز

–         اجتناب از تصمیم گیری

–         طفره رفتن از پاسخ با سؤالات مهم و جدی  

دسته بندی این شاخص ها در قالب گویه های مندرج در جدول1-3 می باشد.

2-8-3 پرسشنامه مربوط به متغییر مدیریت دانش

در این پژوهش به منظور سنجش وضعیت متغییر مدیریت دانش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید، که البته در طراحی این پرسشنامه از پرسشنامه ای استاندارد که به [6]KMATمشهور است، استفاده شد. KMAT یا ابزار ارزیابی مدیریت دانش، به منظور ارزیابی اولیه و در عین حال سطح بالای سازمان ها  از مطلوبیت مدیریت کردن دانش در آن ها طراحی شده است. تکمیل KMAT می تواند به سازمان کمک کند نواحی را که نیاز به توجه بیشتر دارد، و از سوی دیگر رویه هایی را که در آن ها خوب عمل کرده بهتر بشناسد. این ابزار چهار عامل؛ رهبری، فرهنگ، فناوری و سنجش یا اندازه گیری عملکرد مدیریت دانش، را پیشنهاد می کند که می تواند به منظور پرورش و توسعه دانش سازمانی از طریق فرآیند مدیریت دانش به کار روند. این فرآیند شامل گام هایی است که سازمان جهت شناسایی اطلاعات مورد نیاز خود و چگونگی طریقی که این اطلاعات را در سطح سازمان جمع آوری، تطبیق و منتقل می کند بر می دارد. KMAT یا ابزار اندازه گیری مدیریت دانش توسط مرکز بهره وری و کیفیت آمریکاAPQC) )[7] و آرتور آندرسن[8] در سال 1995 برای کمک به سازمان ها در جهت ارزیابی فرصت ها و نقاط قوت شان در مورد مدیریت دانش توسعه داده شده است. با توجه به اینکه در این تحقیق بعد رهبری مدیریت دانش مورد توجه و بررسی قرار داده شده است، لذا با استفاده از گویه های مربوط به این بعد در پرسشنامه KMAT و انجام مطالعات دقیق تر در زمینه ی این بعد پرسشنامه ای مشتمل بر 20 گویه مبتنی بر شاخص های مدل سنگ بنای مدیریت دانش طراحی گردید که سؤالات آن بر اساس طیف لیکرت می باشند. جزئیات تقسیم بندی گویه ها به شرح جدول 7-3 می باشد.

1-2-8-3 پایایی پرسشنامه مدیریت دانش

پایایی این پرسشنامه ابتدا از طریق آزمون آلفای کرونباخ[9] سنجیده شد. در سنجش پایایی گویه ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ، همسانی درونی یا ثبات درونی گویه ها سنجیده می شود. ضریب آلفا بین 0 تا 1 در نوسان است. هرچه آلفا بیشتر باشد پایایی مقیاس بیشتر خواهد بود. البته در بیشتر تحقیقات مربوط به علوم اجتماعی، که هدف پژوهشگر بررسی میزان همبستگی دو متغییر است، آلفای بالاتر از 7/0 مطلوب و قابل قبول است( غیاثوند ،1390).

 چنانکه جدول 1-3 نشان می دهد، ضریب آلفای کرونباخ معادل956/0 می باشد می توان بیان نمود که این پرسشنامه از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردار است.

 

جدول 1-3: نتیجه آزمون آلفای کرونباخ گویه های مدیریت دانش

 

 

ضریب آلفا

956/0

تعداد گویه ها

20

 

 

علاوه بر آن برای اطمینان بیشتر در مورد پایایی ابزار گردآوری اطلاعات، علاوه بر محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، از روش دو نیم سازی[10] نیز استفاده شد. در این روش ابزار اندازه گیری در بین نمونه، مورد آزمون قرار می گیرد؛ سپس به دو نیمه تقسیم می شود و ضریب همبستگی دو نیمه محاسبه می شود(غیاثوند،1390).

بر این اساس مطابق جدول 2-3 ضریب همبستگی بین دو نیمه 861/0 بوده است که نشان دهنده ی پایایی قابل قبول پرسشنامه طراحی شده است. از طرفی ضریب قابلیت اعتماد کل آزمون که از روش اسپیرمن براون معادل 925/0 بدست آمده نیز مؤید پایایی بسیار خوب این پرسشنامه می باشد.

 

جدول 2-3: نتیجه آزمون دو نیم سازی گویه های مدیریت دانش

 

 

 

آلفای کرونباخ نیمه اول

923/0

آلفای کرونباخ نیمه اول

919/0

همبستگی بین دو نیمه

861/0

ضریب اسپیرمن براون

925/0

 

 

2-2-8-3 روایی (اعتبار) پرسشنامه مدیریت دانش

برای سنجش اعتبار محتوایی[11] که بیانگر آن است که معرف ها تا چه اندازه وجوه مختلف یک مفهوم را می سنجند، از نظر چند تن از استادان و صاحب نظران استفاده گردید و به منظور سنجش اعتبار سازه[12] که به میزان ارتباط معرف ها با جنبه ها و انتظارات نظری و ابعاد مرتبط با آن در تحقیق اشاره دارد، از تحلیل عاملی بهره گرفته شد. همچنین روایی همگرای[13] آن با استفاده از نرم افزار PLS[14] سنجیده شد که معادل 8434/0 و در سطح مطلوب و قابل قبولی ارزیابی گردید.

3-8-3 پایایی کلی پرسشنامه

 مطابق جدول 3-3 نتیجه ی آزمون پایایی کل پرسشنامه (پرسشنامه رهبری و پرسشنامه مدیریت دانش) نشانده ی ضریب آلفای کرونباخ (945/0 (Alpha=است، این ضریب بیانگر این امر است که به طور کلی گویه های پرسشنامه از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردارند.

 

جدول3-3: نتیجه آزمون آلفای کرونباخ گویه های پرسشنامه

 

 

 

ضریب الفا

945/0

تعداد گویه ها

56

 

علاوه بر این مقدار پایایی هر یک از ابعاد پرسشنامه به طور مجزا از طریق نرم افزار pls سنجیده شد. بدین منظور مقدار آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب هر یک از ابعاد به صورت جداگانه سنجیده شد.

 مطابق جدول 4-3 مقدار آلفای کرونباخ مربوط به ابعاد رهبری تحول آفرین و تبادلی به ترتیب 9278/0و 692/0 بدست آمده است که نشانگر پایایی بسیار بالا و قابل اطمینان است، همچنین در مورد مدیریت دانش نیز مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر با 9535/0 محاسبه گردیده است، که در سطح مطلوبی می باشد. از آنجا که آلفای کرونباخ برای سنجش انسجام درونی شاخص های هر بعد به کار می رود، حداقل به دو شاخص در هر بعد نیاز داریم تا بتوانیم آن را محاسبه کنیم. بنابراین آلفای کرونباخ برای رهبری عدم مداخله گر که یک شاخص دارد، کاربردی ندارد.

 

جدول 4-3: آلفای کرونباخ مربوط به متغییرهای مکنون مدل

 

 

آلفای کرونباخ

ابعاد

9278/0

رهبری تحول آفرین

692/0

رهبری تبادلی

1

رهبری عدم مداخله گر

9535/0

مدیریت دانش

 

 

مقدار ضریب پایایی مرکب[15]، عامل دیگری است در ارزیابی قابلیت اطمینان سازگاری درونی مدل قابل استفاده است. مقدار این ضریب نیز، از 0 تا 1 متغییر است که مقادیر بالاتر از 7/0 پذیرفته شده بوده و مقادیر کمتر از 6/0 نامطلوب ارزیابی می گردد، که این ضریب برای رهبری تحول آفرین 9453/0، رهبری تبادلی 8635/0 و مدیریت دانش 9642/0 محاسبه گردیده است. مقدار پایای مرکب برای متغییرهای مکنون با یک شاخص؛ مانند رهبری عدم مداخله گر برابر با 1 است. مقادیر مربوط به این ضریب به طور خلاصه در جدول 5-3 ارائه شده است.

 

جدول5-3: ضریب پایایی مرکب مربوط به متغییرهای مکنون مدل

 

 

 

CR

ابعاد

9453/0

رهبری تحول آفرین

8635/0

رهبری تبادلی

9642/0

مدیریت دانش

 

 

4-8-3 روایی کلی پرسشنامه

به منظور بررسی روایی کل پرسشنامه از روایی همگرا[16] استفاده شد. روایی همگرا به این معناست که مجموعه شاخص ها، سازه اصلی را تبیین می کنند. به منظور ارزیابی روایی همگرا در نرم افزار SmartPLS از متوسط واریانس استخراج شده ( [17]AVE) استفاده می شود. مقدار این ضریب نیز از 0 تا 1 متغییر است که مقادیر بالاتر از 5/0 پذیرفته شده است. حداقل AVE معادل 5/0 بیانگر اعتبار همگرای کافی است، به این معنی که یک متغییر مکنون می تواند به طور میانگین بیش از نیمی از پراکندگی شاخص هایش را تبیین کند.

 

جدول6-3: ضریب روایی همگرا مربوط به متغییرهای مکنون مدل

 

 

AVE

ابعاد

7758/0

رهبری تحول آفرین

7603/0

رهبری تبادلی

1

رهبری عدم مداخله گر

8434/0

مدیریت دانش

 

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود، مقدار AVE برای متغییرهای مکنون مدل بالاتر از 5/0 است. برای متغییر مکنونی که با یک شاخص سنجیده می شود مقدار  AVE برابر با 1 است. بنابراین می توان گفت که روایی همگرای متغییرهای پرسشنامه در سطح مطلوبی قرار دارد.

[1] Multifactor Leaership Questionnaire

[2] Bass & Avolio

[3] Multifactor Leaership Questionnaire

[4]Bass & Avolio

[5] Barnard Bass

[6] Knowledge Management Assessment Tool

[7]American Productivity & Quality Center

[8] Arthur Andersen

[9] Cronbach s alpha

[10] Split-half

[11] Content Validity

 

[12] Construct validity

[13] Convergent Validity

[14] Partial Least Squares

[15] Composite Reliability(CR)

[16] Convergent Validity

[17] Average Variance Extracted

 

 

  • پایان نامه کارشناسی رشته مدیریت با عنوان اجرای مدل بهره وری فراگیر در سازمان

    پایان نامه کارشناسی رشته مدیریت با عنوان اجرای مدل بهره وری فراگیر در سازمان بهره وری مدیریت فراگیر بهره وری سیستم مدیریت و بهره وری توان مدیریت جامع بهره وری فراگیر شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها دانلود پایان نامه کارشناسی رشته…

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهش ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی 43 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی 43 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری و پیشینه پژوهش ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی مبانی نظری ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی پیشینه پژوهش ساختار سرمایه و…

  • پاورپوینت کتاب نظریه زبان ها و ماشین ها 225 اسلاید

    پاورپوینت کتاب نظریه زبان ها و ماشین ها 225 اسلاید دانلود پاورپوینت نظریه زبان ها و ماشین ها پاورپوینت در مورد نظریه زبان ها و ماشین ها پاورپوینت در مورد نظریه زبان ها پاورپوینت در مورد نظریه ماشین ها دانلود…

  • دانلود پاورپوینت بهبود مستمر

    دانلود پاورپوینت بهبود مستمر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بهبود مستمر جهت رشته مدیریت در 28 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       تعریف بهبود: فرايندي است نظام‌مند و پويا…

  • دانلود تحقیق ارزيابی عملکرد مديران با فرمت ورد

    دانلود تحقیق ارزيابی عملکرد مديران با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی ارزيابی عملکرد مديران با فرمت docx در قالب 132 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد    …

  • پاورپوینت ریخته گری تحت فشار

    پاورپوینت ریخته گری تحت فشار ریخته گری تحت فشار تحقیق ریخته گری تحت فشار مقاله ریخته گری تحت فشار پروژه ریخته گری تحت فشار پژوهش ریخته گری تحت فشار رفتن به سایت اصلی •فشارهایی كه در ریخته گری تحت فشار…

  • تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه و فرد

    تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه و فرد فناوری اطلاعات تاثیرات فناوری اطلاعات بر سازمان تاثیرات فناوری اطلاعات برجامعه و فرد دانلود مقاله تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه و فرد سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر درک مسئولیت اجتماعی شرکت بر رضایت و ابقاء مشتری

    پرسشنامه بررسی تاثیر درک مسئولیت اجتماعی شرکت بر رضایت و ابقاء مشتری پرسشنامه مسئولیت اجتماعی پرسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه حفظ و بقای مشتری پرسشنامه مسئولیت اجتماعی شرکت پرسشنامه درک مسئولیت اجتماعی شرکت پرسشنامه تاثیر درک مسئولیت اجتماعی شرکت پرسشنامه تاثیر…

  • مقاله ترجمه شده با عنوان عوامل موثر بر نگرش و علاقه به خرید مارک های تجاری لوکس تقلبی در میان مصرف ‏کنندگان کشور اندونزی

    مقاله ترجمه شده با عنوان عوامل موثر بر نگرش و علاقه به خرید مارک های تجاری لوکس تقلبی در میان مصرف ‏کنندگان کشور اندونزی عوامل موثر بر نگرش و علاقه به خرید مارک های تجاری فروشگاه ساز فایل همکاری در…

  • بررسی نقش عربستان سعودی در بحران سوریه

    بررسی نقش عربستان سعودی در بحران سوریه کلمات کلیدی : تحقیق بحران سوریه تحقیق در مورد سوریه عوامل موثر در تحولات سوریه تحقیق در مورد تحولات سوریه سیاست خارجی عربستان در بحران سوریه نقش قدرت های منطقه ای در بحران…

  • پرسشنامه راهبردهای توسعه گردشگری روستایی و جاذبه توریستی

    پرسشنامه راهبردهای توسعه گردشگری روستایی و جاذبه توریستی کلمات کلیدی : پرسشنامه جذب گردشگر پرسشنامه جذب گردشگری پرسشنامه توسعه روستایی پرسشنامه گردشگری روستایی پرسشنامه راهکارهای جذب گردشگر پرسشنامه راهبردهای جاذبه توریستی پرسشنامه توسعه گردشگری روستایی پرسشنامه روشهای توسعه گردشگری روستایی…

  • پاورپوینت اشتغال پایدار با فناوری و اطلاعات

    پاورپوینت اشتغال پایدار با فناوری و اطلاعات پاورپوینت نقش فناوری در محیط کار چیست پاورپوینت در اثر توسعه فناوری چه مشاغلی ایجاد شده پاورپوینت تاثیر فناوری بر مشاغل جدید پاورپوینت نحوه تاثیر فناوری های نو بر مشاغل امروزی رفتن به…

  • پاورپوینت تغذیه در دوران بارداری 37 اسلاید

    پاورپوینت تغذیه در دوران بارداری 37 اسلاید پاورپوینت تغذیه دوران بارداری ماه به ماه پاورپوینت تغذیه دوران بارداری برای هوش جنین پاورپوینت تغذیه دوران بارداری برای زیبایی نوزاد پاورپوینت نقش تغذیه در دوران بارداری پاورپوینت تغذیه دوران بارداری سه ماهه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت محلی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت محلی مبانی نظری مشارکت محلی پیشینه مشارکت محلی پیشینه تحقیق مشارکت محلی مبانی نظری پژوهش مشارکت محلی مبانی نظری و پیشینه مشارکت محلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت محلی دانلود مبانی نظری مشارکت…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه جانباز

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه جانباز فصل دوم پایان نامه جانباز مبانی نظری جانباز پیشینه تحقیق جانباز پیشینه داخلی جانباز پیشینه خارجی جانباز پیشینه پژوهش جانباز پیشینه نظری جانباز ادبیات نظری جانباز چارچوب نظری جانباز رفتن به سايت…

  • پاورپوینت برنامه كشوری پيشگيری و كنترل بيماری فشارخون بالا

    پاورپوینت برنامه كشوری پيشگيری و كنترل بيماری فشارخون بالا رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت برنامه كشوری پيشگيری و كنترل بيماری فشارخون بالا جهت رشته پرستاری در قالب 39 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با…

  • پروپوزال و طرح تفصیلی بررسی و توسعه دانش کاربردی در حیطه شناسی الگوی اخلاق حرفه ای با رویکرد اسلامی ایرانی

    پروپوزال و طرح تفصیلی بررسی و توسعه دانش کاربردی در حیطه شناسی الگوی اخلاق حرفه ای با رویکرد اسلامی ایرانی شاخص اخلاق حرفه ای طراحی مدل اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی اخلاق حرفه ای در مدیریت آموزشی…

  • ارائه روشی بهینه برای زمانبندی کار در رایانش ابری با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و حریصانه

    ارائه روشی بهینه برای زمانبندی کار در رایانش ابری با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و حریصانه زمانبندی در ابر زمانبندی در رایانش ابری زمانبندی در محاسبات ابری زمانبندی کار در محاسبات ابری زمانبندی کار در رایانش ابری با الگوریتم…

  • پاورپوینت دستاورد های انقلاب اسلامی

    پاورپوینت دستاورد های انقلاب اسلامی پاورپوینت آرمان ها و دستاورد ها انقلاب پاورپوینت دستاوردهای چهل ساله انقلاب پاورپوینت دستاورد های امنیتی انقلاب پاورپوینت دستاورد های حکومت انقلاب اسلامی ایران رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت دستاورد های انقلاب اسلامی جهت رشته…

  • پایان نامه رشته مکانیک و صنایع با عنوان سیستم های رطوبت زدا

    پایان نامه رشته مکانیک و صنایع با عنوان سیستم های رطوبت زدا رطوبت زدایی مواد جاذب رطوبت سیستم های رطوبت زدا دانلود پایان نامه رشته مکانیک و صنایع با عنوان سیستم های رطوبت زدا سیستم همکاری در فروش فایل همکاری…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه نمایش خلاق

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه نمایش خلاق فصل دوم پایان نامه نمایش خلاق مبانی نظری نمایش خلاق پیشینه تحقیق نمایش خلاق پیشینه داخلی نمایش خلاق پیشینه خارجی نمایش خلاق پیشینه پژوهش نمایش خلاق پیشینه نظری نمایش خلاق ادبیات…

  • دانلود تحقیق در مورد شکل گیری هویت دانشجویان word

    دانلود تحقیق در مورد شکل گیری هویت دانشجویان word رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی شکل گیری هویت دانشجویان با فرمت docx در قالب 108 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد…

  • بررسی مبانی اخلاق اسلامی و معیار فعلی اخلاقی

    بررسی مبانی اخلاق اسلامی و معیار فعلی اخلاقی مبانی اخلاق اسلامی مبانی انسان شناسی مبانی ارزش شناسی معیار  فعل اخلاقی نظریه های اخلاق مبانی ارزش شناسی در اخلاق اسلامی مبانی انسان شناسی در اخلاق اسلامی پایان نامه اخلاق اسلامی موضوع…

  • پاورپوینت ایدز و تاریخچه

    پاورپوینت ایدز و تاریخچه پاورپوینت ایدز و علائم آن پاورپوینت ایدز چگونه منتقل میشود پاورپوینت ایدز در ازمایش خون معمولی پاورپوینت ایدز چیست پاورپوینت تفاوت hiv با ایدز پاورپوینت علایم ایدز رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت ایدز و تاریخچه…

  • پاورپوینت تحولات جهانی 62 اسلاید

    پاورپوینت تحولات جهانی 62 اسلاید پاورپوینت تحولات پاورپوینت جهانی شدن پاورپوینت در مورد تحولات جهانی پاورپوینت تحولات جهانی پاورپوینت در مورد جهانی شدن رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تحولات جهانی 62 اسلاید جهت رشته فناوری اطلاعات (IT) در قالب…

  • پاورپوینت آزمايش های كيفی اسيدهای آمينه و پروتئين ها

    پاورپوینت آزمايش های كيفی اسيدهای آمينه و پروتئين ها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آزمايش های كيفی اسيدهای آمينه و پروتئين ها جهت رشته شیمی در قالب 20 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فن بازار

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فن بازار مبانی نظری فن بازار ادبیات نظری فن بازار چارچوب نظری فن بازار فصل دوم پایان نامه فن بازار دانلود مبانی نظری فن بازار پیشینه فن بازار پیشینه تحقیق فن بازار پیشینه داخلی فن…

  • پاورپوینت بررسی سیاست گذاری ها در صنعت جهانگردی

    پاورپوینت بررسی سیاست گذاری ها در صنعت جهانگردی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بررسی سیاست گذاری ها در صنعت جهانگردی رشته گردشگری و توریسم در قالب 14 اسلاید و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع و با…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های استرس شغلی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های استرس شغلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نظریه های استرس شغلی مبانی نظری نظریه های استرس شغلی پیشینه تحقیق نظریه های استرس شغلی پیشینه داخلی نظریه های استرس شغلی پیشینه خارجی…

  • دانلود تحقیق درباره هویت و سبک های پردازش آن word

    دانلود تحقیق درباره هویت و سبک های پردازش آن word رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی هویت و سبک های پردازش آن با فرمت docx در قالب 38 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت…

  • پاورپوینت نظريه دور تجاري حقيقي در اقتصاد

    پاورپوینت نظريه دور تجاري حقيقي در اقتصاد کلمات کلیدی : پاورپوینت نظريه دور تجاري حقيقي در اقتصاد نظريه دور تجاري حقيقي در اقتصاد نظريه دور تجاري حقيقي مدل عرضه و تقاضاي كل ادوار تجاري حقيقي عرضه و تقاضاي كل دور…

  • پاورپوینت آشنایی با آسیب شناسی جوانان

    پاورپوینت آشنایی با آسیب شناسی جوانان پاورپوینت آسیب شناسی جوانان دانلود پاورپوینت آسیب شناسی جوانان پاورپوینت درباره آسیب شناسی جوانان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با آسیب شناسی جوانان جهت رشته تربیتی در قالب 56 اسلايد و با…

  • پاورپوینت آموزش علوم ششم ابتدایی مبحث شگفتی های برگ

    پاورپوینت آموزش علوم ششم ابتدایی مبحث شگفتی های برگ رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش علوم ششم ابتدایی مبحث شگفتی های برگ در قالب 13 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش  …

  • پاورپوینت حقوق و دستمزد کارکنان سازمان

    پاورپوینت حقوق و دستمزد کارکنان سازمان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت حقوق و دستمزد جهت رشته ی حسابداری در قالب 131 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       دولت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی موفق مدیریت دانش 72 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی موفق مدیریت دانش 72 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه پژوهش مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق…